Publireportage Drietandmagazine november 2011

We staan met Alex Van Malleghem naast de nieuwe fabriek van FRANSON. Alex spreekt met passie en trots over het bedrijf waarmee hij het levenswerk van generaties verderzet. Het bedrijf ook waarin hij zijn kwaliteiten als landbouwingenieur kan aanwenden om te vernieuwen en zo een voortrekkersrol te spelen. De nieuwbouw tussen de oude fabriek en de bureaus is daar het recentste resultaat van. De uitdaging was: het eerlijke product ALL MASH in nog zuiverder vorm aanbieden aan de rundveehouder. Dat hield in dat het productieproces van nul moest worden herdacht. Innoveren door te vereenvoudigen, het is al dikwijls het recept van een geniaal idee gebleken.

Het kan altijd beter
In deze tijden investeren in veevoeders, je moet wel gek zijn? Alex Van Malleghem is overtuigd van niet. Een bedrijf runnen is continu evolueren. Hoe moeilijker de sector, hoe belangrijker het is om vernieuwend te zijn. De landbouwsector, en in dit geval de sector van de rundveehouderij, is een uitdaging. FRANSON koos er van bij het begin voor om te specialiseren in ALL MASH. Dit is een heel eerlijk rundveevoeder waarvan de individuele grondstoffen als dusdanig onderscheiden blijven – wat je ziet, is wat je krijgt.

In 2007 nam FRANSON Transax in Wallonië over. Dit kleine veevoederbedrijf leverde een ALL MASH om jaloers op te zijn, met nauwelijks fijne fractie. Fijne fractie zakt naar de bodem, veroorzaakt ontmenging en het rundvee lust het niet. Bij Transax gebeurde het verhandelen van de grondstoffen in twee vlakloodsen, door de kleinschaligheid kon dat. Deze ‘vlakke’ manier van werken bleek een gouden formule voor een nog zuiverder product. FRANSON wilde datzelfde resultaat voor een groter volume. Het verhandelen verminderen om breuk te voorkomen was de eerste opdracht. Minder breuk betekent minder stof, betekent een mooier eindproduct.

Andere silo’s
Grondstoffen die van 35 meter hoog in een silo vallen, die daarin onder tonnen druk komen en daarna door een smalle trechter weer gelost worden, het doet letterlijk afbreuk aan de originele korrel- en schilfergrootte. Traditionele silo’s zijn niet ontworpen om stof te voorkomen want bedoeld voor meel. Tijd dus om de silo opnieuw uit te vinden, maak kennis met de ‘ontspansilo’. In de nieuwe FRANSON fabriek liggen de silo’s horizontaal, zijn de wanden getrapt voor meer grip en heeft elke silo vier trechters. Zo simpel is een goed idee.

Minder transport
Transport is een vorm van verhandelen en moest dus worden beperkt. Het lossen van de grondstoffen, het opslaan, het mengen en het afleveren van het eindproduct gebeurt in de nieuwe FRANSON fabriek binnen een kubus van 25 x 25 x 25 meter. Alles is zo bedacht om de oorspronkelijke vorm te sparen. Het nogal agressieve traditionele transportsysteem met vijzels, kettingtransporteurs en elevatoren is hier vervangen door containers, een rolbrug, productvriendelijke transportbanden en een mobiele menger. De grondstoffen komen nergens onder zware druk, van A tot Z overbruggen ze tijdens de productie een hoogteverschil van 25 meter in plaats van 100 meter in de bestaande fabriek.

De fabriek van de toekomst
De nieuwe fabriek die is ontworpen om het product van de toekomst af te leveren, biedt nog andere voordelen.Lossen en laden gaat sneller. Minder transport houdt een merkelijk lager energieverbruik in – goed voor het milieu en de portemonnee. In de nieuwe fabriek is er minder wrijving tussen product en installatie wat resulteert in minder slijtage en onderhoud. En natuurlijk is de fabriek zo gebouwd dat ze voldoet aan alle eisen op het vlak van hygiëne en traceerbaarheid. Mochten de runderen weten dat de suikerstroop uit vaten komt die in een vorig leven bestemd waren voor kwaliteitswijn uit Mâcon, ze zouden zeker ALL MASH van FRANSON kiezen.